Meatless Monday בישראל חוגג שנה של פעילויות ושיתופי פעולה. בשנה האחרונה הצלחנו לעשות מהפך תודעתי משמעותי, כשמלבד אלפי תומכים ומזדהים עם מטרות "יום שני ללא בשר", הצטרפו ליוזמה שלנו גופים פרטיים וציבוריים רבים. אלפי עובדים בחדרי אוכל מוסדיים (אינטל ,HP , טבע, מוטורולה ועוד רבים) נתקלים בימי שני במגוון מנות צמחוניות תחת המותג, וכך גם בבתי חולים וקיבוצים.

 

צילום: יח"צמסעדות ורשת "קפה קפה" מציעות אף הן ספיישלים צמחוניים וטבעוניים בימי שני, עיריות פתח תקווה, מודיעין ותל אביב פועלות במישור המניציפלי ואפילו בכנסת ישראל יוקם לובי "שני ללא בשר".

קיימנו גם מירוץ ראשון בהרצליה, החולצות שלנו (עכשיו למכירה באתר) מבוקשות ואפילו גרמנו לפבלו רוזנברג לבכות.

כל זה קרה בשנה אחת! אבל השינוי הגדול ביותר מתקיים בשיח הציבורי. נדמה שלא היתה שנה שבה דובר כל כך הרבה על צריכת מזון מן החי או הימנעות ממנו, יום אחד בשבוע או אפילו יותר.

השינוי מתקיים בתוכנו ואצלנו בבית. אני למשל החלטתי לפני כשנה, אחרי 22 שנות צמחונות, לעשות את הצעד הנוסף והמתבקש לטבעונות. כך גם כל אחד מאנשי מיטלס מאנדיי בצוות שלנו, איש איש והקווים האדומים שצייר לעצמו. יש מי שהחסיר מאורח חייו כל דבר מהחי, יש מי שהפך צמחוני ויש מי שהפחית בשר בכל שני (ובדרך כלל המשיך לעוד ימים בשבוע).

כל השינויים האלה נועדו להפחית את המעמסה שאנחנו, המין האנושי, גוזרים על העולם בצריכה הגוברת של מוצרים מן החי – בזבוז אנרגיה, מים, שטח וסבל של בעלי חיים. הרעיון הוא שבפעם הראשונה השיח על מה שבצלחת מתרחב ליותר מטעים/לא טעים , יפה/לא יפה, יקר/זול ועוסק גם מאיפה מגיע האוכל לצלחת ומה ההשלכות הסביבתיות בריאותיות ומוסריות של הבחירות שלנו. והשינוי קורה!

אני שמחה שבעזרת סלונה נצליח להביא אליכם יותר ויותר מתכונים מן הצומח, שיהוו אלטרנטיבה מעניינת וטעימה. נשמח לשמוע מכם איך אתם מיישמים את "יום שני ללא בשר" ואשמח לעדכן אתכם על כל מה שקורה עם היוזמה בארץ ובחו"ל. אז לא תצטרפו?