מבט על המגמות הקולינריות החזויות לשנת 2018 מראה שמעמד המזון מהצומח ותחליפי בשר בפרט מתחזק ומובל ע"י עליית ביקוש הצרכנים למזון בריא יותר, הומני יותר ומזיק פחות לסביבה. כיזרנו עבורכם חלק מהתחזיות החמות:

Baum & Whiteman במסגרת המגמות החמות בתחום המסעדנות והמלונות ל 2018 מציינים שה-טרנד לשנת 2018 הוא מעבר למזונות מבוססים צומח שמובילים הצעירים (דור המלניום, דור ה- X ודור ה- Z) בעוד שמסעדות רבות מפגרות אחרי ביקוש הצרכנים. את המגמה מובילות רשתות המזון, וההערכה היא שצפוי גידול מתמשך של 10% בביקוש למנות עיקריות מהצומח. הם מציינים ארגונים גדולים (ובניהם Panera Bread, Hilton Hotels, Stanford University, Unilever, and Sodexo, Google) שמובילים את השינוי ומכנסים תפריטים שמקדמים מזון מהצומח.

תחזית מגמות קולינריות של חברת יוניליוור לשנת 2018  מציינים מגמה ברורה של הכנסת Plant-based dining לתפריטים ולמטבחים, טרנד שהם מציינים כבר החל בהצלחה ב 2017. הם מזהים את המשך גידול ה"חצימחונות" flexitarianism – תזונה מבוססת צומח עם שילוב מזדמן של בשר.

לפי Whole Foods 2018's Top 10 Food Trends חלבון מהצומח כבר אינו עבור טבעונים וצמחונים וההתקדמות הטכנולוגית בתחליפי בשר ומוצרי חלב הופכים אותם לאטרקטיביים לאוכלי כל שרוצים לצמצם צריכתם מטעמי רווחת בעלי חיים, שמירה על הסביבה או סיבות בריאותיות.

חברת הייעוץ לתעשיית המסעדנות Andrew Freeman & Company אף היא צופה יותר מנות עיקריות מהצומח, ואף מסמנת את הקולינריה הישראלית/מזרח תיכונית כ"מטבח השנה" הצפוי.

המקום של "תחליפי בשר ומוצרי חלב" גדל כפי שניתן לראות במדפים בסופרים והצלחת חברות שמייצרות דמויי בשר כמו Beyond Meat שאפילו ענקיות בשר כמו Tyson מושקעות בה או Memphis Meats שחברת הבקר Cargill מושקעת בה יחד עם ביל גייטס וריצ'רד ברנסון.

מגמות צרכניות אלו באות במקביל להתרחבות הקונצנזוס בעולם הריאות שתזונה מבוססת צומח אכן בריאה יותר. משרד הבריאות בישראל ממליץ על התזונה הים תיכונית, שנבחנה במאות מחקרים ונמצאה כמסייעת לשמירה על משקל תקין וכמועילה בהפחתת הסיכון למחלות לב, סוכרת, סוגי סרטן מסוימים, אלצהיימר, כבד שומני וכן מחלות רבות נוספות. התזונה הים תיכונית מבוססת בעיקר על פירות וירקות טריים, קטניות, דגנים מלאים, שמן זית, בתוספת מוצרי חלב או תחליפיהם ומעט חלבון מהחי. התזונה הים תיכונית שמה דגש על מזון שלם, לא מעובד, מייצור מקומי, ברובו מבוסס על הצומח ועל הכנה ובישול ביתי, מחומרי גלם טבעיים.