במחקר חדש שנערך, נקבע ש-30% מהתקפי הלב, התקפי השבץ והמוות כתוצאה ממחלות לב יכולים היו להימנע, אצל אנשים בסיכון, אם רק היו עוברים לתזונה ים תיכונית אופיינית העשירה בשמן זית, אגוזים, קטניות, דגים, פירות וירקות ואפילו יין מעת לעת. כל זה נמצא במחקר עליו נכתב בניו יורק טיימס ב-25.2.13.

המחקר היה מהראשונים שבדקו את השפעת התזונה על הבריאות אבל כבר אחרי 5 שנים הופסק בגלל תוצאות חד משמעותיות שקובעות – מרכיבים האופייניים לאוכל הים תיכוני מפחיתים את הסיכויים לכל הצרות עליהן כתבנו כאן לפני כן. חשבנו להביא לכם קצת מהמידע מפני שאם כבר גרים במזרח התיכון, למה לא ליהנות מהיתרונות הבריאותיים שהוא מספק?

מתוך Flickr
מתוך Flickr

"זה מאד מרשים" אומרת רייצ'ל ג'ונסון, מרצה לתזונה באוניברסיטת ורמונט ודוברת איגוד הלב האמריקאי. "הדבר הנחמד ביותר הוא, שבמחקר נוטרלו מקדמי כולסטרול, לחץ דם או משקל". הדיאטה, מסתבר, עזרה לאותם אנשים, למרות שלא הפחיתה במשקלם ולמרות שהמשיכו לקחת כדורים נגד סכרת, לחץ דם וכו'.

עד עתה הטענה על השפעת התזונה הים תיכונית היתה חלשה למדי ונשענה בעיקר על שיעורים נמוכים של מחלות לב אצל תושבי הים התיכון. מומחים היו סקפטיים לגבי היכולת של הדיאטה התזונתית הזו בלבד להשפיע, אם בכלל. הסיבה – התרופות נגד לחץ דם ואחרות שכולם נוטלים באופן קבוע. בנוסף, לא קל להמליץ על דיאטה שאינה מרזה כלל.

המדענים בחרו 7,447 ספרדים, בעלי משקל עודף, מעשנים, חלקם עם סכרת או גורמים מסכנים אחרים ללקות בליבם ואלה נכנסו למשטר הדיאטה הים תיכונית.

המחקר, שנעשה ע"י ד"ר רמון אסטרוך, פרופסור ורופא מאוניברסיטת ברצלונה, נעשה תוך התייעצות עם ד"ר פרנק מ. סאקס, מבית הספר לרפואה ציבורית בהארווארד, שהוא פרופסור מומחה למחלות כלי דם. השינויים היו מרחיקי לכת. המדענים קבעו במסקנות הניסוי, שאי אפשר להסיק מדעית מהמחקר על השפעות הדיאטה הים תיכונית על אנשים עם סיכוי נמוך ללקות בליבם. במסקנותיהם מציעים המדענים להתחיל בתזונה זו כבר בגיל הילדות, כדי להפוך אותה לאפקטיבית במיוחד.

ויש, כמובן, גם מי שמתנגדים ומאמינים אך ורק בדיאטה דלת שומן או בדיאטת צמחונית בלבד. אנחנו, שחיים בים התיכון, לא חייבים להתאמץ אלא רק להשתדל לאכול בריא וכמובן, לוותר על בשר לפחות פעם אחת בשבוע. שיהיה לכולנו לבריאות.

הכתבה המלאה בניו יורק טיימס