2 צילום: שיר זאבי

נודע לנו, שבקיבוץ גרופית שבערבה, בואך אילת, אימצו בשבועות האחרונים את Meatless Monday. נחמד היה לשמוע, שהרעיונות שלנו קורצים לעוד אנשים ופנינו למתי זאבי, האחראית על המטבח, כדי להבין ממנה איך הגיעו לרעיון ולביצועו. מתי הפנתה אותנו לביתה, שיר בת ה-22, שלדבריה העלתה את הרעיון. זה מה שסיפרה לנו שיר:

"ישבנו בבית וצפינו בחדשות. ראינו את הכתבה שהכינו במהדורת ערוץ 10 על מיקי ועל Meatless Monday. כעובדת מטבח נדלקתי על הרעיון ושאלתי את אמא שלי, שמנהלת את המקום, אם היא חושבת שזה יכול להתאים פה, בקיבוץ. היא מייד פירגנה, כמו תמיד, ואני התחלתי לחפש מידע. הצענו את הרעיון לשאר עובדי המטבח וגם הם התלהבו"

"לאחרונה התחלנו בקיבוץ, תהליך התמקדות במזון בריאות והרעיון השתלב מצוין. אני מודה, שקצת חששנו מהתגובות, אחרי הכל – "קיבוצניקים". בשבוע הראשון התגובות היו מעורבות אבל לאט לאט אנשים מתרגלים לרעיון. עשינו פרסום מקדים ונרחב – תלינו עלונים והוצאנו מכתב לכל תושבי הקיבוץ, המסביר מה עומד מאחורי Meatless Monday."

"לא היה צורך בארגון מיוחד, מכיוון שהמוצרים קיימים גם לטובת הצמחוניים בכל ימות השנה. בכל יום ראשון יושבים עובדי המטבח ובונים תפריט שבועי ומעלים רעיונות חדשים. Meatless Monday מתקיים כבר שלושה שבועות  והתגובות משתפרות מפעם לפעם וכך גם התפריט."

בחדר האוכל של גרופית אוכלים מידי יום כ-220 איש. חדר האוכל בנוי מ-3 עגלות – 2 חמות ואחת קרה לסלטים. כל עגלה מחולקת ל-5 פסים. התפריט בנוי מ-5 סוגים של מנות עיקריות, עגלת תוספות (לפחות 8 תוספות שונות) ועגלת סלטים מתחלפים. צוות המטבח מגוון מדי שני את התפריט וזה מה שהוא כולל:

מנות עיקריות: תבשילי ירקות, תבשילי טופו, טופו מוקפץ, סטייק טופו, תבשילי סויה, סויה מוקפץ, פיצות, פוקצ'ות, מאפים, פשטידות, פאי רועים עם עדשים, בצק פילו ממולא, ירקות ממולאים וכד'

תוספות: אורז לבן/ צבעוני, אורז מלא, פחמימות (תפו"א, פסטה, פתיתים), ירקות מבושלים (כרובית, ברוקולי, בטטה, קישואים), קטניות (חומוס, עדשים, שעועית)

בכל יום מוגשים כ-7 סוגים של סלטים צבעוניים.

גרופית, עבורנו אתם דוגמה ומופת. תשלחו לנו מתכונים.

1 צילום: שיר זאבי

4 צילום: שיר זאבי

3 צילום: שיר זאבי