כמו הרבה דברים אחרים, גם התייחסות נכונה לתזונה כרוכה בהאטת קצב החיים, בתשומת לב לבחירות שלנו, להעדפות, להיכן אנו מנווטים אנרגיה הקשורה לאוכל. תמיד עדיף לאכול "סלאו פוד" – מזון שהשקענו בו מחשבה, בחירה בריאה של רכיבים, טיפול והכנה עם תשומת לב, אך לא תמיד הזמן בידינו. הבשורה הטובה היא ש"פאסט פוד" לא חייב בהכרח להיות ג’אנק פוד. גם אם לא בישלנו בנחת בבית עדיין אפשר לקנות בחוץ תפוח עסיסי וליהנות ממנו באיטיות בזמן נסיעה ברכבת מהירה, הוא ירענן ואף ישביע לזמן מה. הנה מספר תובנות הקשורות בגישה למזון, נסו לאמץ ולו אחת מהן וכבר תרגישו את השינוי.

2

1. פשטות, פשטות, פשטות. אני אומרת זאת גם ביוגה וזה מתלבש גם על הגישה שלי לתזונה. השפע והמגוון של שיטות היוגה הוא אינסופי ולעיתים מבלבל. אך שוב ושוב אני חוזרת לתרגל את אותו מספר מועט של תנוחות קלאסיות שגורמות לי לחוש טוב בתוספת למדיטציה ומספר תרגילי נשימה. אולי זה משעמם אבל זה עובד כבר אלפי שנים, וכך גם בתזונה. מזון פשוט, נקי ומועט לאו דווקא מעיד על חוסר גיוון. כנסו פעם לחנות טבע איכותית ותגלו שכל שאתם צריכים נמצא על מספר מדפים. השפע שתמצאו בסופרים הוא שפע מדומה. אשליה ריקה מערכים תזונתיים.

2. דיאטות זה לא הקטע שלי אבל אחת העובדות המעניינות שגיליתי בנושא תזונה נחבאה בספר "אכילה בהיסח הדעת" אשר עוסק במחקרים פסיכולוגיים על גישה של אנשים לאוכל. בספר נבדק ונמצא כי רק הורדה של שתייה ממותקת (משקאות קלים וסוכר בשתייה חמה) גורמת להורדה של עד 10 ק"ג ממשקל הגוף במהלך שנה. בלי שום שינוי אחר בתזונה.

3. אם ידכם אינה משגת לאכול אורגני בלבד לפחות הקפידו על הירקות ובמיוחד על העלים הירוקים שיהיו אורגנים, הם אלו ש"חוטפים" הכי הרבה ריסוס בגידול קונבנציונאלי.

4. תהיו גמישים עם עצמכם. אם רוב התזונה שלכם היא בבית, עם רכיבים טובים ומזינים אז אין צורך להחמיר עם עצמכם אם מידי פעם בחוץ יש "נפילות". אנחנו לא חייבים להיות יותר צדיקים מהאפיפיור
5. תופעה מרתקת: אנחנו מציבים לעצמנו מטרות גבוהות מידי (לתרגל יוגה ארבע פעמים בשבוע, שעה וחצי כל פעם) ונוטים לוותר מיד כשלא מתאפשר לנו ליישם פחות ממה שהגדרנו לעצמנו (כמו לוותר על תרגול יוגה של חצי שעה כל יום כי זה לא עומד בקריטריון הנ"ל). וכך גם בתזונה – לאכול רק RAW ורק אורגני זה גדול עליי אז אני פשוט אמשיך לאכל אוכל מזיק.

6. אנטיביוטיקה היא המצאה גאונית לאנשים שממהרים להחלים. תוך יום זה עובד. אבל לאלו אשר בריאותם חשובה להם והזמן נתון בידם כדאי שיהיה בבית ארון תרופות סבתא. כאלו שעוזרות לנו ברגעי חולשה פיזית, בהתחלה של צינון, מיגרנה, דלקות וכו’. ההמלצה שלי היא על שמן אורגנו ושמן זרעי אשכוליות שניהם למעשה אנטיביוטיקה טבעית.

7. תזונה היא לא רק המזון שאנו מכניסים לפה. גם הסביבה שלנו, החברים, הסביבה הפיזית, מקום העבודה, מערכות היחסים – הכל זה תזונה. שווה לתת את הדעת על שאר התחומים אשר מהם אנו ניזונים ואולי נגלה שגם שם צריך דיאטה או שינוי הרגלים.

8. תוסיפו עוד ירוק לחיים. צאו לטבע, תמחזרו, תאכלו יותר עלים, ירקות, ופירות ירוקים… סמודי זה משקה שנכנס לחיי לפני שנתיים ומאז כשעובר יום בלי סמודי זה ממש מורגש בגוף ובנפש. המשקה מורכב מעלים ירוקים ופרי. אני מוסיפה לו תמרים, אגוזים, וכלורלה (אצות ים בכדורים) ובכך מגבירה את זרימת הירוק לגוף. מומלץ בחום ובקור.

9. אורגני ואקולוגי זה לא רק לעשירים. אני לא עשירה. ובכל זאת אני אוכלת כ 80% אורגני ו 100% מוצרים אקולוגים לבית ולבני הבית (חיתולים, מגבונים, חומרי ניקוי וכו’) אז איך זה? התשובה היא סדר עדיפויות. הכרתי פעם מישהי שבלי להתבלבל ובלי להסס היתה קונה מגפיים ב 800 ₪ וטי שירט ב 280 ₪, אני לא ממציאה. ובכל זאת היא קיטרה על הפרש בין ביצים אורגניות ללא אורגניות ובחרה כל פעם בלא אורגני. פעם זה היה מעצבן אותי, היום זה מעציב אותי. תחשבו כמה כסף נשפך על קפה בחוץ/בגד שווה/ תמרוקים/ גאדג’טים/ בילויים… קצצו ב 10% מההוצאות היומיומיות הללו ובהפרש הזה שדרגו את המקרר שלכם לאוכל באיכות טובה. רק שחלילה לא נצטרך לשפוך כסף על תרופות וטיפולים ברבות הימים. "יהיו מזונותייך תרופותייך" אמר הרמב"ם ולזה הוא התכוון.

10. ממליצה על ספר תזונה פשוט בהיר ומדויק שקראתי ומיד רכשתי מתנה לכל האהובים עליי ולכל מורי היוגה במרכז. "תזונה אינטגרטיבית" זה ספר כזה שעושה סדר בבלגן של מגוון השיטות. יש לי חוק כזה שלמיטה אני לוקחת רק ספרים כיפים ולא של לימודים והנה לפני שנה מצאתי עצמי נכנסת למיטה עם ספר על תזונה ובלעתי אותו תוך שבועיים.

11. גם אם אתם ממהרים, זה לוקח רק עוד חצי דקה: הקפידו לקרוא את רשימת הרכיבים. זכרו שני דברים: אם אינכם יכולים לקרוא את זה, למה שתרצו לאכול את זה? וגם – הרכיב הראשון ברשימה הוא מה שקיים הכי הרבה במוצר, והשאר בסדר יורד.

12. סוכר זה חומר זול ולכן יצרנים נוטים לדחוף אותו בכל מוצר. זה קרה לי עם סילאן (לא אורגני) שהגעתי הביתה וגיליתי שהוא עם סוכר. למה? הרי תמר זה דבר כ"כ מתוק. חקרתי וגיליתי שזה לא בשביל להמתיק זה בשביל לחסוך בכמות התמרים. היצרנים פשוט "מנפחים" את המוצר בסוכר.

13. חישבו על כך: אכילה היא אחת מהפעולות שאנו מקדישים להן הכי הרבה זמן בחיים, ולא רק זה – אנו בפועל הופכים להיות מה שאנו אוכלים.שתי סיבות אלה לבדן מספיקות על מנת שנקדיש זמן ראוי ומחשבה מעמיקה למזון שאנו צורכים.

14. הרבה אני שומעת משפטים כמו "אין לי זמן/מקום/ידע/אמצעים/רצון להשקיע אפילו 10 דקות בהכנת ארוחה, יותר מהר ופשוט לקנות אוכל מוכן או לחטוף בבית לחם עם גבינה." ועל זה נאמר, סיבות ותירוצים יש בלי סוף, וגם פה – הכול עניין של סדר עדיפויות.

שיהיה לבריאות, ובתאבון.

11

נכתב על ידי תמר עדי, מנהלת מרכז יוגה בתל אביב
נכתב במקור באתר סלואו, והועבר אלינו בשמחה על ידי עמית נויפלד