א.ד. גורדון1

אם אימצתם בבית את Meatless Monday תבורכו. בדרך, קרוב לוודאי, שיתפתם את כל בני הבית. כבר היתה מי שכתבה לנו איך גייסה את הוריה אבל אם אתם הורים – ברור מאליו שגם הילדים בתוך הסיפור. אצלם זה לבטח טבעי וברור ומנומק אבל מה קורה איתם כשהם בגנים ובבתי הספר? איך משכנעים גם את המנהלים, המורים והגננות להצטרף ליוזמה המבורכת? הכל עניין של רצון, מסתבר.

לאחרונה קיבלה מיטלס מאנדיי את "אות ההתחדשות" בטקס שבועות המסורתי בבית הספר א.ד גורדון. מאחורי האות נמצאים ילדי בית חינוך, ע"ש א.ד גורדון, שאימצו את 'שני ללא בשר' ובחודשים האחרונים מוגשת מדי יום שני ארוחת צהריים ללא בשר בבית הספר. מיקי חיימוביץ' מ-Meatless Monday ביקרה את הילדים בחדר האוכל ודיברה אתם על ההשפעות של צריכת יתר של בשר על הסביבה. הילדים הפגינו ידע רב ועניין בתחום הסביבה ואחריות ומעורבות בחברה ובסביבה בה הם חיים.

בטקס שבועות המסורתי שהתקיים בחצר ביה"ס הוענק למיזם אות ייחודי לציון ביכורי היצירה, היוזמות והמסורות החדשות והמחודשות שבאו לידי ביטוי בבית חינוך בשנה זו.

במקביל כתבה לנו הילדה כרמי, יקירת Meatless Monday, שגם עליה כתבנו בעבר בהערכה רבה, על מעורבות שלה בבית חינוך תל"י – תיגבור לימודי יהדות בהוד השרון. כך סיפרה לנו הילדה:

"נפגשתי עם הדר מהענף לחינוך ואיכות הסביבה בעיריית הוד השרון. כך נוצר הקשר עם אורטל, המורה שמלווה את פרוייקט איכות הסביבה בבית ספר תל"י. גם מנהלת בית הספר, אורית, הביעה תמיכה גורפת. כבסיס לתוכנית אומצה התכנית הבסיסית שלי וכל זה ישולב במערכי השינוי של שנת הלימודים הבאה. הכוונה לאמץ במקביל גם את התזונה וגם לימודי סביבה וקיימות. חלק מהתכנית מציעה ללמוד בראש השנה את סיפור הדבורים והדבש – מצבן של הדבורים בטבע, למה הדבורים נעלמות אט אט ועל חלקן בשרשרת המזון בעולם. ילמדו שם על זיהום הקרקע והסביבה, צרכנות נבונה, תפקידן של חיות המשק, השפעת אכילת הבשר על הסביבה ועוד."

גם בגני הילדים מסתמן הנושא ככזה שהולך ומתפשט. למשל, ב"גן גורים" בתל אביב אומץ הרעיון. הגן הוא גן פרטי לילדים בגילאי 3-5, ברחוב ז'בוטינסקי ליד הים. הגן הוא גן מעורבות הורים – קהילה של הורים, שהחליטו להקים גן על בסיס ערכים חינוכיים משותפים. ההורים מנהלים את הגן וחולקים את הנטל  ביניהם בשיטה של ועדות, גזברות, איתור צוות, איתור מועמדים, תרבות, תחזוקה ועוד.

גננת בגן, שהכירה את היוזמה, הציעה לצוות לאמץ את 'שני ללא בשר'. ההצעה התקבלה בברכה ואחד ההורים, שאחראי על התפריט, בנה ליום זה תפריט ללא בשר. האוכל כולו מבושל בגן והוא עשיר, בריא ומאוזן תזונתית.

 גם ברמת השרון מצאנו את 'שני ללא בשר'. איתי ברשדסקי הוא הבעלים של קומפלקס של ששה גנים בשם פשוט גן בהם לומדים כ-100 ילדים. לקומפלקס כולו מטבח ומבשלת שמכינה אוכל טרי מדי יום. האוכל מבוסס על תפריט יומי ומאוזן. בינואר השנה ערך איתי סקרי שביעות רצון אצל ההורים, אחד מהם בנושא מזון. בסקר עלו כמה בקשות של ההורים ובניהן הוצאת אוכל שמן או מטוגן מהתפריט והרצון לשלב את מיטלס מאנדיי בתפריט השבועי. כתוצאה מהשינויים הפך התפריט לבריא יותר – הדגנים והקיטניות הפכו לבריאים ומהסוג המלא והמזין. שירי מזור, נטורופטית, הכינה את כל התפריטים במטבח המשתנה. שני הפך לנטול בשר. בהתחלה חשש מתגובת ההורים לתפריט נטול בשר במשך יום שלם אבל הקליטה היתה טובה מהצפוי והילדים עצמם מגיבים לעניין בטבעיות. בשני הגנים ציינו שהמעבר לתזונה חלקית ללא בשר שיפרה את המטבח כולו; המאמץ שמושקע בתפריטים נטולי בשר הפך את כל המטבח לבריא יותר ואיכותי יותר. הילדים, בכל מקרה, יוצאים נשכרים (ובריאים יותר). ההורים יכולים להיות רק מרוצים.

גם בגן "עלעלים" בהוד השרון יש יום ללא בשר כלל. הגן, אותו מנהלים מור גופר ואמיר שחר, הוא שונה מאחרים בגישתו לסביבה ירוקה יותר והחינוך לכך. האוכל הוא פן אחד לעניין. הגן הוא גן קיבוצי שמשלב בין התפיסה הדמוקרטית, השיטה האנטרופוסופית ותאוריות נוספות.

בגן הזה אוכלים הרבה מאד ירקות ופרות ויש בו יום נטול בשר לחלוטין, אבל לאו דווקא בימי שני. הם מקפידים על אוכל בריא יותר; מנביטים את העדשים של המג'דרה, מכינים לבד חומוס וטחינה וכדומה. הם בכלל נותנים לילדים לנסות ירקות, שאינם אופיניים לילדים: סלק, כרוב, בצל וכו'.

מסקנה אחת יש לכל מי שעוסק ומיישם את התחום על ילדים: זה הגיל בו הרגלי התזונה מתעצבים באופן טבעי, זה הזמן להנחיל את הבסיס לתזונה בריאה ונכונה וילדים עושים את זה בקלות רבה. ילדים הזוכים לחינוך לתזונה מגוונת, מכל הסוגים, יהפכו, קרוב לוודאי, לאנשים פתוחים יותר לסוגי מזון שונים ובעיקר – בריאים יותר. גני הילדים ובתי הספר הם המקום הנכון להתחיל בו. על הדרך מרוויחים מכך הילדים ומרוויחה מזה הסביבה בה הם ואנחנו חיים. מה רע?