טוב לבריאות

לאחר שנים בהם הציבור בעולם ובישראל בפרט התרגל לאכילת בשר על בסיס כמעט יומיומי מתוך הרגל ותפיסה נפוצה כי מקור החלבון שלנו חשוב שיהיה מן החי, חלה תפנית חדה בקרב ארגוני בריאות בעולם וגופי מחקר מובילים, כולל משרד הבריאות הישראלי. המשרד פרסם ביוני 2017 הנחיות לתזונה ים תיכונית, המבוססת בעיקר על מזון מן הצומח, וקורא לצמצום צריכת החלבון מהחי.

מהי תזונה בריאה?

גופי בריאות מכל רחבי העולם, ובראשן ארגון הבריאות העולמי, קוראים לציבור הרחב להפחית בצריכת הבשר ולהגדיל את צריכת המזונות מהצומח משיקולים בריאותיים וסביבתיים גם יחד. המלצות התזונה בישראל ובמדינות נוספות כמו סין, הולנד, בריטניה, יוון וברזיל מדגישות ומסבירות מהם המקורות המומלצים לצריכת חלבון מהצומח וכן ממליצות להגביל את צריכת הבשר.

התזונה הים תיכונית

התזונה המומלצת ע"י רופאים, דיאטנים וארגוני בריאות בארץ ובעולם, היא התזונה הים תיכונית. תזונה זו, המבוססת בעיקר על מזון מן הצומח, נמצאה במחקרים רבים כבעלת יתרונות רבים לשמירה על אורח חיים בריא ולמניעת מחלות. אימוץ תזונה ים תיכונית וצריכת מזון בריא יותר עשוי לסייע לשמירה על משקל תקין ולהפחית את הסיכון להתפרצות מחלות כמו סוכרת, מחלות לב, כולסטרול גבוה ועוד.

התזונה הים תיכונית מבוססת על צריכה קבועה ויומיומית של ירקות, פירות, דגנים וקטניות, זרעים ואגוזים ושמן זית. היא מכוונת לצריכה מתונה בלבד של מוצרים מהחי ורק צריכה מועטה, כלומר פעמים בודדות בחודש, של בשר אדום – בקר וכבש.

אם כן, על מה ניתן דגש בתזונה הים תיכונית?

קטניות מדי יום: עדשים, אפונה, שעועית, חומוס, פול, לוביה וכדומה, בתבשילים או כתחליף למנה הבשרית.
סויה: מומלץ לצרוך מזון במצבו הטבעי או לאחר עיבוד מינימלי ולכן מאכלי סויה מומלצים הם: טופו, אדממה, משקה סויה ללא סוכר מוסף, פולי סויה יבשים וטמפה.
ירקות ופירות: לפחות 5 מנות ירק ו 2-3 מנות פרי
אגוזים וזרעים: אגוזים, שקדים, בוטנים, גרעיני חמניות, גרעיני דלעת, שומשום מלא (לא קלויים ולא מומלחים)
שמן זית

לפירוט ההמלצות לתזונה ים תיכונית קראו עוד באתר משרד הבריאות.

במיוחד חשוב להימנע מצריכת בשר מעובד (נקניקיות, נקניקים, המבורגים, וקבבים מוכנים). בנובמבר 2015 ארגון הבריאות העולמי הודיע שבשר מעובד גורם וודאי לסרטן המעי הגס, ומקוטלג באותה קטגוריה קרצינוגנית כמו סיגריות ואסבסט, ושבשר אדום (בקר, כבש וחזיר) חשודים כגורמים לסרטן המעי הגס, סרטן הלבלב וסרטן הערמונית. ארגון הבריאות העולמי פרסם אזהרה רשמית באוקטובר 2015  וניתן למצוא מידע בעברית על בשר מעובד והקשר לסרטן באתר משרד הבריאות.

המלצה עדכנית נוספת של משרד הבריאות היא בנושא הסויה. משרד הבריאות ועמותת עתיד (עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל) קובעים כי "צריכת סויה הינה בטוחה בכל שלבי החיים לרבות ינקות, ילדות והתבגרות הן בקרב נשים והן בקרב גברים ואף עשויה לספק יתרונות במצבים בריאותיים שונים". גם המלצות אלו מבוססות על סקירת מאות מחקרים המפריכים חששות נפוצים בנושא ואף מראים כי פולי הסויה עתירי חלבון איכותי, סיבים תזונתיים, ברזל, סידן, אבץ, מגנזיום, אשלגן וויטמינים מקבוצת B. על יתרונות שילוב סויה בתזונה במידע מעודכן ממשרד הבריאות בנושא צריכת סויה והשפעות בריאותיות.

אז מה אוכלים במקום בשר? לרעיונות ומתכונים שגם ילדים אוהבים, מוזמנים לבדוק את  המתכונים שלנו.

מקורות לקריאה נוספת

משרד הבריאות על תזונה ים תיכונית
האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטה על תזונה מבוססת צומח ( Academy of Nutrition and Dietetics)
American Heart Association
האגודה האמריקאית לחקר הסרטן
Dietary Guidelines Advisory Committee of 2015