איך אנחנו מחליטים מה לאכול? סך כל הסיבות שהביאו לתזונה שלנו קשה מאד למעקב. כשהיינו ילדים אמרו לנו שאנחנו צריכים לאכול מוצרי חלב בשביל הסידן, לאכול בשר בגלל הברזל ועוד מיני מיתוסים שונים, שהשתנו עם הזמן.

ניל זכריאס, ממייסדי האתר www.onegreenplanet.org כתב מאמר על אותם מיתוסים שהשתרשו בו בהקשר לתזונה שלו (המאמר כאן).

ומה אם כל מה שחשבתי על אוכל עד היום יתברר כלא נכון? הוא תוהה. הוא יצא למסע של מחקר ברשת ובספרות, שהסתיים בבחירה שלו בטבעונות כתזונה המתאימה לו.

בדרכו גילה שאמיתות רבות, לכאורה מדעיות, הן תוצר של אינטרסים כלכליים, ששווים מיליארדים. חלק מהרטוריקה האנטי צמחונית וטבעונית לוקה בהמצאות דמיוניות של פרטים רבים ולעיתים קשה להפריד בינם ובין המציאות.

מיתוס 1 – חלבון צמחי הוא נחות מיסודו מול החלבון מן החי

מחקרים מצביעים שחומצות אמיניות, שהכרחיות לגוף האדם, מגיעות יותר מהצומח מאשר מהחי. הבסיס לתזונת חלבונים מלאה תלויה במגוון הצמחי שיאכל האדם (ירקות, אגוזים, זרעים, דגנים ופירות) ולאו דווקא במקורם. קטניות, למשל, הן ספקיות חלבון משמעותיות.

מיתוס 2 – האם סידן שמקורו בחלב פרה נחוץ לבניית חוסנה של העצם?

אין דבר בחלב שמספק הוכחה על נחיצותו לחזוק עצמות האדם, אומרים מומחים. יחד עם זאת החלב מספק לגוף שומן מהחי וכולסטרול, הורמונים, אנטיביוטיקה ועוד.

בנוסף אנשים שנבדקים על ידי רופאים בעשור השמיני או התשיעי לחייהם נמצאים חסרים בסידן, למרות הרגלי התזונה שלהם, עתירי החלב. המסקנה היא שבתחום הצמחי יש ספקים רבים של סידן תורם ובונה עצם. מספיק לפחות לצרכיו של האדם.

מיתוס 3 – טבעונות תגרום לי למחסור ב-B12

יש הטוענים שמקו של B12 בבקטריה וכלל לא מהחי. הסיבות, כך נטען, שאנחנו לא מקבלים את הוויטמין מהצומח הוא בגלל הרמה הסניטרית בה אנחנו חיים. בעלי החיים, לעומת זאת, אינם עומדים באותו קנה מידה ולכן הם הספקים העיקריים של הוויטמין עבור בני האדם.

טבעונים עדיין יכולים לספק את הנ"ל על ידי כדורים או על ידי תחליפים מן הצומח. למעשה, לכל בני האדם בני ה-50 ומעלה, מומלץ להוסיף תוסף תזונה של B12, בכל מקרה.

טבעונים נדרשים לעקוב אחרי רמת ה-B12 שלהם מעת לעת, בלי שום קשר.

מיתוס 4 – האם אפשר לקבל את הכמות הרצויה של שומן האומגה 3, מבלי לאכול בשר דג?

בלי קשר לתזונת הדגים – כן או לא – מומלץ על ידי מומחי תזונה להוסיף אומגה 3 בצורה של כדור יומי. מי שמעוניין לקבל את הדבר האמיתי, ממש כמו הדגים, יכול להוסיף לתפריט שלו באופן קבוע אצות. סביבתית, זה אפילו מומלץ על שמן הדגים עצמו.

מיתוס 5 – כמה סויה בתפריט נטול הבשר תספיק לגוף שלי?

לורי בון, תזונאית: "לא חייבים להלעיט את הצלחת בטופו או מוצרי סויה רבים כדי להשלים את התזונה היומית. מאכלים המכילים טופו, אדממה וחלב סויה, בין השאר, מספקים חלבונים לתפריט הקבוע. לעומת זאת, כדי לקבל את כל הדרוש – חומצות תזונתיות, סיבים, מינרלים ועוד דברים, שנחוצים לגוף האדם, מומלץ לאכול קטניות, דגנים ואגוזים מדי יום.

בכל מקרה, את הסויה שאתם בוחרים לעצמכם, בחרו בחלק האורגני, כדי להבטיח שלא עברו מניפולציה גנטית או שאינם מכילים כימיקלים.

מיתוס 6 – תזונה ללא בשר אינה מתאימה לילדים

תינוקות וילדים טבעונים מתפתחים בריא ונורמלי. זה כבר מוכח. העובדה שבשר אינו חלק מהרגלי הטעם שלהם, כמו גם ביצים ומוצרי חלב (שגם אחראים למחלות עתידיות של מבוגרים, בחלק מהמקרים), אולי מונע בעצם בעיות עתידיות.

יחד עם זאת, הורים שבוחרים בתפריט ללא בשר או טבעוני לילדיהם, חייבים להקפיד על הספקת 12B, ברזל, אבץ, סידן, ויטמין D, חלבון ומספיק קלוריות בתפריט היומי.

זכריאס מסכם את המאמר בראיון שערך עם ד"ר קולין קמפבל, פרופסור במעבדת התזונה הכימית באוניברסיטת קורנל: "התפישה של תזונת מבוססת צומח בלבד, היא האסטרטגיה הטובה ביותר לשמירת הבריאות ומניעת מחלות. זה מחזיר את הפרופורציות של אוכל לחיי בני האדם. התרומה של תזונה זו עולה על סך חלקיה בסופו של דבר" (*תרגום חופשי*).

*** כל שכתוב כאן מבוסס על המאמר הזה