במשך שנים ארוכות נהוג היה לחשוב שאנשים שנמנעים ממאכלים שמקורם בחי (בשר, דגים, ואפילו מוצרי חלב וביצים) סובלים מחוסרים תזונתיים שעשויים להשפיע לרעה על בריאותם. אבל נייר עמדה שפירסמו המומחים של אגודת התזונה האמריקאית (ADA) – אירגון התזונה הגדול והמכובד בעולם – במהלך שנת 2009 שם קץ לאגדה הזו. הארגון קבע באופן חד משמעי שתזונה צימחונית מאוזנת היא לא רק תזונה מספקת, אלא גם כוללת יתרונות בריאותיים רבים ומורידה את הסיכון לחלות במגוון רחב של מחלות קשות.

כך, למשל, כתבו המומחים ש"דיאטות צמחוניות הבנויות כהלכה, ובכללן דיאטות צמחוניות או טבעוניות לגמרי, הן בריאות, מספקות מבחינה תזונתית, ועשויות לספק יתרונות בריאותיים במניעה של מחלות מסוימות ובטיפול בהן". עוד קבעו מומחי הארגון ש"דיאטות צמחוניות בנויות היטב מתאימות לבני אדם בכל שלבי החיים, כולל היריון, הנקה, ינקות, ילדות ונעורים, והן מתאימות גם לספורטאים".

במאמר העמדה, שמתבסס על סקירה שיטתית ויסודית של מחקרים מבוססי ראיות, הוגדרה דיאטה צמחונית כתזונה שאין בה בשר, עוף ומאכלי ים, ואין בה מוצרים המכילים מזונות אלה. המאמר סקר את הנתונים המחקריים העדכניים בקשר למרכיבי תזונה מרכזיים בדיאטה הצמחונית (כולל חלבון, חומצות שומן מסוג אומגה 3, ברזל, אבץ, יוד, סידן, וויטמינים D ו-B12) וקבע באופן חד משמעי כי דיאטה צמחונית יכולה למלא את ההמלצות המקובלות היום לצריכת כל המרכיבים האלה (לצד תוספי מזון או מזונות מועשרים שיכולים לספק את ההשלמה הדרושה של מרכיבים חשובים).

זאת ועוד, על פי שורה ארוכה של מחקרים שסקרו המומחים – קבע איגוד התזונה האמריקאית שדיאטות צמחוניות יכולות למלא את כל הדרוש בעת היריון ולהביא לתוצאות בריאותיות טובות לאם ולתינוק.

המומחים של איגוד התזונה לא הסתפקו רק בקביעה שתזונה צמחונית מאוזנת היא תזונה מספקת, הם גם הצביעו על שורה ארוכה של יתרונות בריאותיים שיש לתזונה הצמחונית. כך למשל, לצמחונים יש סיכון נמוך יותר למות כתוצאה ממחלות לב איסכמיות, רמות נמוכות יותר של כולסטרול LDL ((low-density lipoprotein cholesterol, לחץ דם נמוך יותר ושכיחות נמוכה יותר של יתר לחץ דם וסוכרת מסוג 2 מאשר לא-צמחונים. בנוסף, צמחונים נוטים להיות בעלי מדד מסת גוף (BMI) נמוך יותר ויש אצלם שכיחות נמוכה יותר של סרטן מסוגים שונים.

למחקר המלא בעברית

שני ללא בשר