אנשי חינוך

שילוב יום קטניות במערכת החינוך הוא מהלך שדורש הסברה וחינוך. כיום במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית העיסוק בתזונה בת קיימא מועט ביותר, וצעירים אינם מבינים את ההשלכות הבריאותיות והסביבתיות של בחירות המזון שלהם. העתיד הוא בידי הילדים והנוער שלנו – חשוב שנצייד אותם בידע, בחשיבה ביקורתית, במוטיבציה ובכלים למצוא פתרונות לאתגרים שהרגלי הצריכה שלנו גורמים.

ריכזנו עבורכם מערכים, פעילויות וערכות לעיסוק בנושא חשוב זה, בעיקר מההיבט הסביבתי. נשמח לכל הצעה והערה כדי לשפר את החומרים ונשמח לשמוע תגובות מהשטח במייל ori@meatlessmonday.co.il

חדש! מערכי חינוך חדשים לקראת תשע"ט לחטיבות ותיכונים

לקראת שנת הלימודים החדשה, פיתחנו עבורכם 3 מערכי חינוך המיועדים לחטיבות העליונות. המערכים עוסקים בסוגיית השלכות תעשיית הבשר על הסביבה מזוויות שונות וכל מערך עומד בפני עצמו ואינו תלוי בשני המערכים האחרים.

מבוא למערכי השיעור (יועלה בקרוב)

שיעור 1. מושבה בחלל – המשאבים הנדרשת מכדור הארץ על מנת לספק את צרכי האדם, בדגש על המזון. מערך שיעור 1. מצגת מלווה 1.
שיעור 2. מזון על המאזניים – השלכות הסביבתיות של תעשיית המזון. מערך שיעור 2. מצגת מלווה 2.
שיעור 3. מזון וצדק סביבתי – השלכות החברתיות והסביבתיות של גידול המזון ותרומותו ל(אי) צדק סביבתי.  מערך שיעור 3. מצגת מלווה 3.

מקורות והרחבות לאנשי חינוך

המערכים ידידותיים, מעודדים חשיבה ביקורתית וחשיבה עצמאית של התלמידים; התלמידים פעילים ועסוקים במשימות קבוצתיות ורלוונטיים לעולמם.
מוזמנים ללמוד וללמד סוגייה חשובה זו. נשמח לשמוע חוות דעתכם!

ליסודי (כיתות ה-ו)

מערך "תזונה בת קיימא"

מערך בנושא מערכת המזון וההשפעות הסביבתיות של בחירות המזון שלנו, שיכולה להתאים גם לחטיבה התחתונה בשינויים קלים. המערך הוא חלק מערכת פעילות חווייתית לרגל "יום כדור הארץ 2017" שהיא פרי שיתוף פעולה בין משרד החינוך והמשרד להגנת הסביבה, יחד עם החברה להגנת הטבע והרשת הירוקה ועמותת יום שני ללא בשר. הערכה מתמקדת בערך הבחירה כערך המרכזי בחייו של כל פרט, ובאופן שבו הבחירות של הפרט בהתנהלותו היום-יומית – כולל בתחום התזונה – מקדמות את השמירה על כדור הארץ.

ערכת פעילות למורה יום כדור הארץ – חוברת מערכים

מצגת למערך מס' 3 – תזונה בת קיימא (בפורמט פאוורפונט)

לגיל הרך (טרום חובה-חובה)

ערכת בריאות בתרמיל

אוסף פעילויות לגן טרום חובה וגן חובה המכירות לילדים בצורה חווייתית וכחלק אינטגרלי מהעשייה בגן את משפחת הקטניות (עדשים, שעועית, חומוס וכו') כמקור טעים ומזין של חלבון מן הצומח. התכנים פותחו על ידי עמותת יום שני ללא בשר בליווי משרד החינוך, משרד הבריאות ועמותת הדיאטנים עתיד (תכנית 2558 במאגר תכניות מאושרות של משרד החינוך). קטניות הן מרכיב משמעותי של תזונה בריאה ובת קיימא, כלומר תזונה שהמחיר הסביבתי הנדרש לייצורה נמוך יותר, ושתורמת לאורח חיים בריא ולביטחון תזונתי, הן בהווה והן בעתיד למען הדורות הבאים.

לתכנים של התכנית בערבית לחצו כאן الصحّة في الشنطة.

לנוער

מערכי שיעור לחטיבות הגבוהות לעידוד יום ללא בשר בשבוע

מערכי פעילות שמטרתן לעודד חקר ולהרחיב את שיקולי הדעת בבחירות המזון לאחר הכרות עם המחיר הנדרש כדי לייצרו. מערכי השיעור כוללים סרטונים ומקורות נגישים ומגוונים למידע. כמו כן, מצורפים עוד לינקים עם רעיונות לפעילויות המשך. מומלץ בחום שנושאים אלו יילמדו רק לאחר שיש לנוער בסיס ידע על המשבר הסביבתי והגורמים לו.

אנחנו עובדים על תכנית מעמיקה יותר שתעסוק בצורה דידקטית ומקיפה בנושא. נמשיך לעדכן חומרים נוספים כאן בהמשך.