טוב לבריאות

לאחר שנים בהם הציבור בכלל והישראלי בפרט התרגל לאכילת בשר על בסיס כמעט יומיומי מתוך הרגל ותפיסה נפוצה כי מקור החלבון שלנו חשוב שיהיה מן החי, חלה תפנית חדה בקרב משרדי בריאות בעולם וגופי מחקר מובילים, כולל משרד הבריאות הישראלי. המשרד פרסם ביוני 2017 הנחיות למעבר לתזונה ים תיכונית – המבוססת בעיקר על מזון מן הצומח, וקורא לצמצום צריכת החלבון מהחי.

מהי תזונה בריאה?

גופי בריאות מכל רחבי העולם, ובראשן ארגון הבריאות העולמי, קוראים לציבור הרחב להפחית בצריכת הבשר ולהגדיל את צריכת המזונות מהצומח משיקולים בריאותיים וסביבתיים גם יחד. המלצות התזונה בישראל ובמדינות נוספות כמו סין, הולנד, בריטניה, יוון וברזיל מדגישות ומסבירות מהם המקורות המומלצים לצריכת חלבון מהצומח וכן ממליצות להגביל את צריכת הבשר.

התזונה הים תיכונית

משרד הבריאות בישראל ממליץ על התזונה הים תיכונית, שנבחנה במאות מחקרים ונמצאה כמועילה בהפחתת הסיכון למחלות לב, יתר לחץ דם, סוגי סרטן שונים והשמנת יתר בקרב ילדים ומבוגרים סוכרת, אלצהיימר, כבד שומני וכן מחלות רבות נוספות.

אם כן, על מה ניתן דגש בתזונה הים תיכונית?

קטניות מדי יום: עדשים, אפונה, שעועית, חומוס, פול, לוביה וכדומה, בתבשילים או כתחליף למנה הבשרית

סויה: מומלץ לצרוך מזון במצבו הטבעי או לאחר עיבוד מינימלי ולכן מאכלי סויה מומלצים הם: טופו, אדממה, משקה סויה ללא סוכר מוסף, פולי סויה יבשים וטמפה.

ירקות ופירות: לפחות 5 מנות ירק ו 2-3 מנות פרי

אגוזים וזרעים:  אגוזים, שקדים, בוטנים, גרעיני חמניות, גרעיני דלעת, שומשום מלא (לא קלויים ולא מומלחים)

לפירוט ההמלצות קראו עוד באתר משרד הבריאות.

המלצה עדכנית נוספת של משרד הבריאות היא בנושא הסויה. משרד הבריאות ועתיד (עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל) קובעים כי "צריכת סויה הינה בטוחה בכל שלבי החיים לרבות ינקות, ילדות והתבגרות הן בקרב נשים והן בקרב גברים ואף עשויה לספק יתרונות במצבים בריאותיים שונים".

גם המלצות אלו מבוססות על סקירת מאות מחקרים המפריכים חששות נפוצים בנושא ואף מראים כי פולי הסויה עתירי חלבון איכותי, סיבים תזונתיים, ברזל, סידן, אבץ, מגנזיום, אשלגן וויטמינים מקבוצת  B.

מקורות:

משרד הבריאות

האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטהAcademy of Nutrition and Dietetics)

American Heart Association

האגודה האמריקאית לחקר הסרטן

Dietary Guidelines Advisory Committee of 2015

ארגון הבריאות העולמי