"אנו שמחים לשתף אתכם בכמה סיפורי הצלחה בקרב חברות וארגונים שבחרו לאמץ את יום שני ללא בשר. נעדכן כי יותר ויותר ארגונים בישראל בוחרים להצטרף לתנועה העולמית, מתוך התובנה כי מדובר במהלך פשוט אשר לו תרומה אדירה הן לציבור העובדים שלהם והן לסביבה.
בסדרת כתבות, נשתף אתכם בתהליך, ההצלחות וגם הקשיים איתם מתמודדים ארגונים באימוץ הקמפיין. הפעם, משרד החוץ משתף בתובנות ומסקנות עד כה.

במשרד החוץ כ – 50% מהסועדים, במזנון הבשרי, בוחרים מנות מהצומח ביום שני. הקמפיין התחיל לפני כשנה וחצי ולאחרונה הוחלט על הוספת יום נוסף בדגש צמחוני לאור שביעות הרצון והביקוש הגובר של העובדים!

ירון ראובני, מנהל תחום לוגיסטיקה ומכרזים מייחס את ההצלחה למודעות העובדים:
"הצלחת הפרויקט משקפת מענה לשינוי בטעמי והעדפות העובדים. הציבור דורש כיום מזון איכותי ותשומת לב לנושא הבריאות. העובדים לא נרתעים משינוי הרגלי תזונה ומעבר למנות צמחוניות. צמצום צריכת הבשר נתפשת גם בעיני חלק מאוכלי הבשר כבריאה יותר. תפקידנו כהנהלה להיות קשובים לרצון הציבור ולהתאים את ההסעדה".
ירון עוד מציין כי ככלל תגובות העובדים מפרגנות וחיוביות. העובדים מגדירים את השינוי
כ"שינוי מרענן, בריא וחשוב".

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%a0%d7%94-%d7%a6%d7%9e%d7%97%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%aa-3-%d7%9e%d7%a9%d7%a8%d7%93-%d7%94%d7%97%d7%95%d7%a5   %d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%a0%d7%94-%d7%a6%d7%9e%d7%97%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%aa-1-%d7%9e%d7%a9%d7%a8%d7%93-%d7%94%d7%97%d7%95%d7%a5   %d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%a0%d7%94-%d7%a6%d7%9e%d7%97%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%aa-2-%d7%9e%d7%a9%d7%a8%d7%93-%d7%94%d7%97%d7%95%d7%a5

צלע נוספת ומהותית עליה בנויה ההצלחה הן חברות הקייטרינג. ללא מחויבות והתגייסות מלאה של אלו, הפרויקט לא יחזיק לאורך זמן. בעניין זה מציין ירון לחיוב את שיתוף הפעולה המתקיים עם חברת Sodexo המספקת את שרותי הקייטרינג במזנוני משרד החוץ:
"לחברת הקייטרינג מחויבות גבוהה עקב מעורבות הנהלת משרד החוץ בפרויקט. ישנה שביעות רצון מהגדלת אחוזי הצריכה של מנות מהצומח ויש שותפות מלאה בשינוי וגיוון מנות על מנת להצליח בפרויקט."
הסבר נוסף להצלחה על פיו היא כי:
"הגישה בפרויקט היתה ליצור חלופות של מנות צמחוניות במקביל למנות בשריות רגילות, וזאת על מנת לעודד בחירה חופשית של העובדים במנות הצמחוניות. בנוסף, לצד המנות ישנו שילוט המסביר על המנות החדשות, דבר שמעורר סקרנות ורצון להתנסות בהן."

נחדד כי ההמלצה שלנו לארגונים ביישום יום שני ללא בשר היא לאפשר בחירה מודעת לסועדים.
כלומר, להשאיר מבחר מצומצם יותר של מנות עוף ודגים (אנחנו מבקשים לא להגיש בקר בשל הנזק הסביבתי הנגרם מגידולו) ולהרחיב את היצע המנות מהצומח במנות אטרקטיביות, מזינות ועשירות – ובכך, לייצר סביבה התומכת בבחירות מקיימות יותר.

לשאלתנו האם היה ממליץ לארגונים נוספים לאמץ את הקמפיין, ענה ירון:
"בהחלט ממליץ להצטרף לפרויקט. זאת, תוך היענות לצרכי העובדים ושיתוף פעולה מלא עם חברת הקייטרינג, על מנת לייצר מנות צמחוניות אטרקטיביות שיהוו אלטרנטיבה אמיתית לבשר."
מניסיונו, עולה כי: "מחויבות ההנהלה היא קריטית לעניין כמו גם מעורבות ותמיכה של ועד העובדים.
מרגע שיוצאים לדרך, כדאי לשתף ולהתייעץ עם מומחי תזונה ושפים להבטיח מנות מאוזונות ובריאות.
בתהליך עצמו, שיתפנו את העובדים באמצעות סקרים ומשובים, ניתחנו אותם והטמענו את השינויים להשגת תוצאה מיטבית. שיתוף העובדים גם מייצר מחויבות מצידם להצלחת הפרויקט".

עוד ממליץ ירון על פרסום הקמפיין מבעוד מועד ובמהלכו לעובדים – להכשרת הלבבות ומדגיש כי אין לחשוש מצעד כזה כי " לאורך זמן העובדים מעדיפים גיוון ואינם דבקים רק במנות בשריות".
ירון משתף כי על אף ההצלחה, התהליך היה מלווה בקשיים בתחילת הדרך. הוא מדגיש כי:
"כל שינוי, גם לטובה, גורם לחשש והתנגדות ראשונית. בתחילת הדרך היו מי שחששו מתהליך של כפייה, חברת ההסעדה גם חוששת משינויים ולא תמיד עובדי חברת הקייטרינג מורגלים ביצירת מנות צמחוניות מגוונות ואף חששות של ההנהלה והוועד מהתנגדות העובדים לשינוי". כאמור חששות אלו נותרו ללא בסיס והקמפיין זוכה לאימוץ רחב בקרב סועדי משרד החוץ. הפרויקט התחיל בצריכה של כ-30% מקרב הסועדים והגע לכדי 50% לאחר כשנה וחצי.
כל ארגון שונה וחשוב להתאים אם יישום הקמפיין למאפייני ורוצות העובדים וההנהלה. נשמח לסייע בחשיבה ובתכנון.
לחברת הקייטרינג Sodexo ולכל עובדי משרד החוץ, ההנהלה ובעיקר לירון – יישר כח ענקי מאיתנו!
ליצירת קשר להטמעת יום שני ללא בשר בארגון שלכם: info@meatlessmonday.co.il